Στα 1,6 δισ. ευρώ ανέρχεται το συνολικό ύψος της επένδυσης τα επόμενα τέσσερα χρόνια, σε δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω του εθνικού προγράμματος δια βίου μάθησης.
Για πρώτη φορά επιχειρείται η δημιουργία ενιαίου πλαισίου ανάπτυξης της διά βίου μάθησης, υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας σε δηλώσεις της με αφορμή την εισαγωγή του σχετικού νομοσχεδίου στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Εξορθολογίζεται όλο το σύστημα με κατάργηση ή συγχώνευση φορέων και την αποκέντρωση τομέων και δράσεων ... μπαίνει τάξη, τόνισε χαρακτηριστικά η Διαμαντοπούλου, καθώς αξιοποιούνται αποδοτικά τα δισεκατομμύρια ευρώ που διατίθενται στη μη τυπική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, ανέφερε, μέσω του Γ΄ΚΠΣ διατέθηκαν περίπου 3,4 δισ. ευρώ για εκπαίδευση και κατάρτιση χωρίς όμως μετρήσιμο αποτέλεσμα, τώρα όμως θα αναγνωρίζονται οι γνώσεις είτε πρόκειται για πτυχίο σχολής είτε παρακολούθηση σεμιναρίων, είτε αυτομόρφωση κλπ.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδρύεται Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ) ο οποίος αποτελεί τον εθνικό φορέα πιστοποίησης γνώσεων, ικανοτήτων, δεξιοτήτων που αποκτά ένα άτομο μέσω της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης. Με τη λειτουργία του, που θα εξυπηρετείται από 75 υπαλλήλους, καταργείται ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) .
Επίσης, διαμορφώνεται Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων με την άμεση εποπτεία του υπουργείου Παιδείας. Με Προεδρικό Διάταγμα θα οριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις διαμόρφωσης, αξιολόγησης, πιστοποίησης κλπ.
Παράλληλα, καθιερώνεται Ηλεκτρονικό Μητρώο Δια Βίου Μάθησης όπου θα εγγράφονται οι ενδιαφερόμενοι με αίτησης τους, ενώ θεσπίζονται κίνητρα για την ανάπτυξη της δια βίου μάθησης, με σημαντικότερο τη νέα δυνατότητα που παρέχει ο νόμος, αναγνώρισης, άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων μεταξύ συστημάτων τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.
Επιπρόσθετα διευρύνεται ο ρόλος του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης Δομών Δια Βίου Μάθησης (ΕΚΕΠΙΣ), το οποίο αναλαμβάνει πλέον την πιστοποίηση δομών, επαγγελματικών περιγραμμάτων, προγραμμάτων, εκπαιδευτών καθώς και την αδειοδότηση γενικότερα των φορέων μη τυπικής εκπαίδευσης. Ειδική αναφορά γίνεται για την διαδικασία των περίπου 5.000 Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών.
Αναμορφώνεται τέλος, το καθεστώς οργάνωσης, διαχείρισης και λειτουργίας των ΙΕΚ που υπάγονται πλέον στην Γενική Γραμματεία Δια βίου μάθησης, και δίδονται υποτροφίες για αρχική επαγγελματική κατάρτιση σε σπουδαστές δημοσίων και ιδιωτικών ΙΕΚ, ύψους 40 εκατ.ευρώ, για την ενθάρρυνση της νεανικής επιχειρηματικότητας 25 εκατ. ευρώ, για εκπαίδευση μεταναστών στην ελληνική γλώσσα 10 εκατ. ευρώ και για προγράμματα με στόχο την προσέλκυση μεταδιδακτορικών φοιτητών από το εξωτερικό, ύψους 30 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου καθιερώνεται και το αποδεικτικό γλωσσομάθειας για αλλοδαπούς, ενώ στις διατάξεις αυτές, περιλαμβάνεται η οργάνωση και λειτουργία ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας που αφορά σε περιοχές με χαμηλούς μορφωτικούς δείκτες.