Η ενοποίηση των 40 διαφορετικών επιδομάτων που δίνονται σήμερα σε τρία, τα οποία όμως θα προσμετρούνται στο υπολογισμό της σύνταξης, η σύνδεση των αυξήσεων με τον ευρωπαϊκό πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας είναι τα συστατικά του νέου μισθολογίου για το δημόσιο τομέα με στόχο την εξοικονόμηση 2,7 δισ. από το κονδύλι μισθοδοσίας μέχρι το 2013.
Το περίγραμμα του νέου μισθολογίου για το δημόσιο έθεσαν την Παρασκευή οι συναρμόδιοι υπουργοί Εσωτερικών κ. Γ. Ραγκούσης και Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου στην πρώτη συνάντηση για το θέμα που είχαν με την ΑΔΕΔΥ με την οποία έκαναν και μια πρώτη συζήτηση για την αναδιοργάνωση και την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου προσωπικού.
Η πρώτη αντίδραση των συνδικαλιστών ήταν η αναμενόμενη με τον εκπρόσωπο των δημοσίων υπαλλήλων να μιλά για θεσμό φθινόπωρο και για το απαράδεκτο της μείωσης των αμοιβών και της αλλαγής των όρων εργασίας.
Οι δύο υπουργοί τόνισαν στους συνδικαλιστές ότι την "εντός μνημονίου" εποχή το βήμα για την όποια κίνηση δίνουν τα πολύ στενά δημοσιονομικά όρια που θέτει η τρόικα η οποία απαιτεί περικοπή του κόστους της μισθολογικής δαπάνης κατά 2,7 δισ. ευρώ το 2011 - 2013.
Εξορθολογισμός
Διευκρίνισαν όμως ότι αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα νέες περικοπές αλλά εξορθολογισμό του συστήματος των αμοιβών με την έναρξη της επίσης λειτουργίας του ενιαίου συστήματος αμοιβών. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν πλέον πλασματικές υπερωρίες οι οποίες ρυθμίζονται με νόμο για κάποιες "προνομιούχες" θέσεις , και επιτροπές οι οποίες θα συστήνονται με συγκεκριμένα κριτήρια και θα λειτουργούν με "συμβάσεις έργου". Θα τίθεται δηλαδή από την σύσταση της κάθε επιτροπής ( με αρμοδιότητα του εποπτεύοντος υπουργείου ) το έργο η διάρκεια λειτουργίας αλλά και οι όποιες πρόσθετες αμοιβές θα δίνονται και βάση αυτού θα ελέγχεται η όλη διαδικασία .
Σε ό,τι αφορά το ύψος των αμοιβών επανέλαβαν την ρήση του ανανεωμένου μνημονίου που λέει ότι σε καμία περίπτωση αυτός που θα εντάσσεται στο νέο μισθολόγιο δεν θα αμείβεται περισσότερο από ό,τι αμείβεται σήμερα.
Ως γενική κατεύθυνση της νέας πολιτικής μισθών για την κεντρική διοίκηση είναι να αναμορφωθεί η νομοθεσία ώστε να καθιερωθεί ένα απλοποιημένο σύστημα αμοιβών, που θα περιλαμβάνει τον βασικό μισθό και τα επιδόματα και θα ισχύει για όλους τους υπαλλήλους, εξασφαλίζοντας ότι η αμοιβή αντανακλά την παραγωγικότητα και τα καθήκοντα. Στην κατεύθυνση αυτή θα διαμορφωθούν δείκτες παραγωγικότητας για κάθε υπηρεσία οι οποίες θα συμφωνηθούν με τους ίδιους του δημοσίου υπαλλήλους.
Κραυγαλέες
Σύμφωνα με παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, η γενική κατεύθυνση είναι να εξαλειφθούν οι κραυγαλέες και προκλητικές διαφορές στους μισθούς μεταξύ υπουργείων και κατηγοριών υπαλλήλων και να επιτευχθεί ισότητα σε οριζόντιο επίπεδο, δηλαδή οι υπάλληλοι με τα ίδια προσόντα και έτη υπηρεσίας να έχουν περίπου τις ίδιες αποδοχές, ανεξάρτητα από τον φορέα που εργάζονται.
Στην κατεύθυνση αυτή από τα 40 διαφορετικά υφιστάμενα επιδόματα θα διατηρηθούν, το οικογενειακό (περίπου 240 εκατ. ευρώ ετησίως η συνολική δαπάνη), ενώ όλα τα υπόλοιπα θα ενοποιηθούν σε δύο κύριες κατηγορίες.
Τα επιδόματα θέσης και παραγωγικότητας, που δεν αποκλείεται να έχει τη μορφή κινήτρου σε μια προσπάθεια πιο άμεσης σύνδεσης με την παραγωγικότητα. Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα υπάρχει συντελεστή με τον οποίον τα επιδόματα αυτά θα υπολογίζονται στις συντάξεις.
Τα επιδόματα που δίνονται σήμερα θα ενσωματωθούν "αναλογικά" όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στους μισθούς ώστε να πάψει να υπάρχει η αδικία υπάλληλοι με ίδια προσόντα και χρόνια υπηρεσίες να έχουν διαφορά ακόμη και 2500 ευρώ μεταξύ τους.
Μετατάξεις - απολύσεις
Οι δύο υπουργοί κράτησαν κλειστά τα χαρτιά τους σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις προσωπικού που ετοιμάζουν για το επόμενο διάστημα έμειναν στο ότι οι περίπου 50 οργανισμοί οι οποίοι θα συγχωνευτούν μέχρι και το τέλος του χρόνου δεν θα συνεπάγονται απολύσεις αλλά μετατάξεις. Το ίδιο και η εφαρμογή του σχεδίου Καλλικράτης η οποία θα ξεκινήσει από τις αρχές του 2011.
Ωστόσο είναι γνωστό ότι οι μετατάξεις προσωπικού και ειδικά σε κλόμακα που ετοιμάζεται να γίνει αυτή την φορά (υπολογίζεται ότι σε πρώτη φάση θα μεταταγούν περίπου 50.000 υπάλληλοι) είναι ένα εγχείρημα το οποίο αγγίζει τα όρια του αδύνατου.
Ακόμη και σε πολύ πιο περιορισμένες μετατάξεις ανακύπτουν προβλήματα ηλικιακά γνωσιακά οικογενειακά μισθολογικά ακόμη και λειτουργικά αφού υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες οι μεταταγέντες περίμεναν για μήνες να του ανατεθεί αρμοδιότητα αφού δεν είχε προσαρμοστεί το οργανόγραμμα της νέας θέσης στο υπουργείο ή τον φορέα που θα υπηρετούσαν.
Επίσης το λειτουργικό κόστος για μια τέτοιας ευρείας κλίμακας μετάταξη θα παρακώλυε για μήνα την λειτουργία και τους φορέα από τον οποίο θα αποχωρούσαν αλλά και αυτού στο οποίο θα μετατάσσονταν.
Δεν θα ανανεωθούν
Σίγουρο είναι πάντως ότι οι περισσότερες από 44.811 συμβάσεις ορισμένου χρόνου που καταγράφηκαν από την απογραφή δεν θα ανανεωθούν μετά τη λήξη τους. Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί από αυτούς απασχολούνται στην καθαριότητα των καποδιστριακών δήμων και των αυριανών δήμων του Καλλικράτη.
Συνεπώς οι διακοπή της σύμβασης τους θα δημιουργούσε πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα έλυνε. Πάντως το μνημόνιο έχει μια - γενική - αναφορά στο θέμα. Τονίζεται δηλαδή ότι η κυβέρνηση θα ξεκινήσει ανεξάρτητους λειτουργικούς ελέγχους της δημόσιας διοίκησης σε κεντρικό επίπεδο και των υφιστάμενων κοινωνικών προγραμμάτων.
Οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται από διεθνώς αναγνωρισμένους εξωτερικούς εμπειρογνώμονες. Οι Γενικοί Όροι που θα διέπουν τους ελέγχους θα συμφωνηθούν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το ΔΝΤ και την ΕΚΤ. Για τη διασφάλιση της κυριότητας της πολιτικής αυτής, στη δράση θα συμμετέχουν, εκτός των άλλων, το γραφείο του Πρωθυπουργού, το υπουργείο Εσωτερικών, το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Προστασίας και το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Τι προβλέπει το μνημόνιο στο καθαρά δημοσιονομικό σκέλος
Στο καθαρά δημοσιονομικό σκέλος το μνημόνιο προβλέπει μείωση της μισθολογικής δαπάνης του δημοσίου κατά 2,7 δισ. ευρώ την περίοδο 2011-2013 μέσω περικοπών στις αποδοχές των εργαζομένων του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα και πάγωμα των προσλήψεων. Μαζί μάλιστα με τη συγκράτηση των δαπανών για τις συντάξεις η συνολική περικοπή διαμορφώνεται στα 3,6 δισ. ευρώ. Ειδικότερα:
Το 2011 προβλέπεται ότι θα εξοικονομηθούν 100 εκ. ευρώ από την εφαρμογή της ενιαίας αρχής πληρωμών στο δημόσιο, 100 εκ. ευρώ από το πάγωμα των συντάξεων και 150 εκ. ευρώ από τις περικοπές στις υψηλές συντάξεις.
Το 2012 η μισθολογική δαπάνη του δημοσίου θα μειωθεί κατά 600 εκατ. ευρώ από το πάγωμα των προσλήψεων δημοσίων υπαλλήλων πέραν της αναλογίας για κάθε πέντε αποχωρήσεις μία πρόσληψη. Επιπλέον στο μνημόνιο, προβλέπεται ότι οι πληρωμές προς τις δημόσιες επιχειρήσεις θα περικοπούν κατά 800 εκατ. ευρώ, ενώ ποσό 250 εκατ. ευρώ θα εξοικονομηθεί από το πάγωμα των συντάξεων.
Το 2013 οι δαπάνες του δημοσίου για αποδοχές θα μειωθούν περαιτέρω κατά 700 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 500 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον περιορισμό των προσλήψεων πέραν του 5:1 και τα 200 εκ. ευρώ από το πάγωμα των συντάξεων.
Με βάση το μνημόνιο η δαπάνη του δημοσίου για μισθούς και συντάξεις προβλέπεται να μειωθεί συνολικά κατά 6,3 δισ. ευρώ την περίοδο 2010-2014, καθώς από τα 29,46 δισ. ευρώ που ήταν το 2009 θα διαμορφωθεί στα 23,13 δισ. ευρώ το 2014.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ