Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

Οι οδυνηρές επιπτώσεις αλλά και η... ωφέλεια για το θέρμανσης

Εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στο 1,2 ευρώ το λίτρο αλλά και αύξηση στην τιμή του φυσικού αερίου θα φέρει η πιθανή εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης. Πρόκειται για αύξηση σοκ σε σχέση με πέρυσι, όταν η πρεμιέρα του θέρμανσης είχε γίνει στο 0,56 ευρώ το λίτρο. Αύξηση θα έρθει δια της ...

πλαγίας οδού και στο κόστος του φυσικού αερίου, του οποίου η τιμή.στην Αττική υπολογίζεται σταθερά στο -20% σε σύγκριση με την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης (περιλαμβανομένων των φόρων, ΕΦΚ και ΦΠΑ).


Εφόσον επαληθευτεί το σενάριο για εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των πετρελαίων θέρμανσης και κίνησης, το ισχυρό πλήγμα δε θα αφορά μόνο τα νοικοκυριά: μονόδρομο θεωρούν παράγοντες της αγοράς τη νέα μείωση της κατανάλωσης η οποία και θα πιέσει εκ νέου τον κλάδο.


Οι ίδιοι παράγοντες θεωρούν ότι είναι πολύ πιθανό, να κάνει την εμφάνισή του ένα νέο κύμα κλεισίματος πρατηρίων που θα συμπαρασύρει πιθανόν και εταιρείες. Στο κομμάτι της χονδρικής, πάντως τη μεγαλύτερη πίεση αναμένεται να δεχθούν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως στη διανομή πετρελαίου θέρμανσης. Και αυτό όχι μόνο από τον πιθανό περιορισμό της κατανάλωσης αλλά και από τη σημαντική αύξηση των κεφαλαίων κίνησης.


Το ίδιο πρόβλημα του αυξημένου κόστους κίνησης θα αντιμετωπίσουν και τα πρατήρια. Πάντως μέρος του προβλήματος αντισταθμίζεται από το γεγονός ότι πρατηριούχοι και διανομείς θα απαλλαγούν από το «βραχνά» της επιστροφής του ΕΦΚ (με βάση το σύστημα Ήφαιστος, αγόραζαν με αυξημένο ΕΦΚ, πουλούσαν με μειωμένο και εισέπρατταν τη διαφορά εκ των υστέρων). Το σύστημα εμφάνισε πολλά προβλήματα στην πράξη και κρίνεται ως αποτυχημένο στο μέτωπο του λαθρεμπορίου.


Εκτός όμως από τις οδυνηρές συνέπειες της πιθανής εξίσωσης των ΕΦΚ σε θέρμανσης και κίνησης, υπάρχει και μια παράπλευρη... ωφέλεια. Αυτή δεν είναι άλλη από την εξάλειψη του κινήτρου για το λαθρεμπόριο. Εκτιμήσεις της αγοράς, θεωρούν ότι λόγω και των αυξημένων τιμών, το λαθρεμπόριο είχε ενταθεί τους τελευταίους μήνες της προηγούμενης σεζόν, φτάνοντας ακόμη και το 15%. Το ακριβές μέγεθος του φαινομένου δεν μπορεί να προσδιοριστεί για τον πρόσθετο λόγο ότι το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει σταματήσει να εκδίδει στατιστικά στοιχεία για τις καταναλώσεις καυσίμων. Σε κάθε περίπτωση, η εξίσωση των φόρων αναμένεται να συντελέσει καθοριστικά στην εξάλειψη του λαθρεμπορίου και στην αύξηση των εσόδων για τον κρατικό κορβανά. Κάποιοι μάλιστα θεωρούν ότι ο πραγματικός στόχος, σε περίπτωση που προκριθεί τελικά το μέτρο, είναι ακριβώς η καταπολέμηση της φοροκλοπής εξαιτίας του λαθρεμπορίου στο θέρμανσης.








capital.gr.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...