Σε τροχιά πλήρους επανεκκίνησης, απαλλαγμένος από χρέη συνολικού ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ- τα οποία αναλαμβάνει στο σύνολό τους το Δημόσιο- και με ιδιώτες στο τιμόνι του, εισέρχεται πλέον ο πολύπαθος Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ).
Σύμφωνα με το τελικό νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Μεταφορών και αναμένεται να κατατεθεί εντός των ημερών στη Βουλή, όλα τα χρέη του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων θυγατρικών του εταιρειών έναντι του...
Δημοσίου διαγράφονται, ενώ και τα χρέη προς τρίτους τα αναλαμβάνει το Δημόσιο. Εναντι των χρεών που αναλαμβάνει το Δημόσιο θα πάρει από τον ΟΣΕ το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του.
Οι εργαζόμενοι που θα παραμείνουν στις τρεις εταιρείες του νέου ΟΣΕ (ΟΣΕ Α. Ε/ ΕΔΙΣΥ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ/ΓΑΙΟΣΕ) δεν θα ξεπερνούν τους 3.600 (από 6.050 σήμερα), ενώ πέντε μέρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα κληθούν να υπογράψουν νέες συλλογικές συμβάσεις από μηδενική βάση!
Οπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, όλοι οι κανονισμοί προσωπικού (Γενικός Κανονισμός Προσωπικού- Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών κ.λπ.), όπως και οι πάσης φύσεως συλλογικές συμβάσεις εργασίας (επιχειρησιακές και ειδικές) καταργούνται.
Βάσει του σχεδίου, στη μητρική εταιρεία του ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ θα παραμείνουν συνολικά 2.800 εργαζόμενοι, ενώ προβλέπεται να απομακρυνθούν περίπου 1.600 εργαζόμενοι. Επίσης, στην εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα ιδιωτικοποιηθεί, θα παραμείνουν μόνο 800 εργαζόμενοι. Από τη συγκεκριμένη εταιρεία προβλέπεται να απομακρυνθούν συνολικά 738 εργαζόμενοι.
Οι περίπου 2.340 εργαζόμενοι του ΟΣΕ που έχουν κριθεί πλεονάζοντες, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα ενταχθούν σε ειδικό φορέα υποδοχής. Ο συγκεκριμένος φορέας, εντός 25 ημερών από την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα αναζητήσει τις υπηρεσίες και τους οργανισμούς του Δημοσίου στους οποίους θα μεταταγεί σταδιακά όλο το πλεονάζον προσωπικό του ΟΣΕ. Πάντως, οι αποχωρήσεις με μετατάξεις και συνταξιοδοτήσεις θα είναι λιγότερες, δεδομένου ότι το τελευταίο διάστημα έχουν ήδη υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης περίπου 300 άτομα. Ειδικότερα όσον αφορά τις μετατάξεις, προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους το ζητήσουν.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» του ΟΣΕ, παραχωρώντας σε ιδιώτες τα κυριότερα φιλέτα του Οργανισμού, με «κράχτες» τη μεγάλη ακίνητη περιουσία του, τα προαστιακά σιδηροδρομικά δίκτυα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους μεγάλους κεντρικούς σταθμούς και τα εμπορευματικά κέντρα. Η αρχή θα γίνει με τον Σταθμό της Λάρισας, ενώ θα ακολουθήσουν αυτοί της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και του Πειραιά. Οι σταθμοί θα αποτελούν ξεχωριστές εταιρείες και θα φιλοξενούν μεγάλα εμπορικά κέντρα, στα πρότυπα των «villages». Ηδη, μέσω ιδιωτών προωθείται η ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, συνολικής επιφάνειας 590 στρεμμάτων, ενώ αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθηθεί και για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Το νομοσχέδιο προβλέπει την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (επιβατικές- εμπορευματικές μεταφορές) με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πωληθεί καθαρή, απαλλαγμένη από χρέη και πλεονάζον προσωπικό, με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον κυρίως σιδηροδρομικών εταιρειών από την Ευρώπη (Γαλλία, Γερμανία). Στόχος της κυβέρνησης είναι να βρεθεί εταίρος με ευρωπαϊκή σιδηροδρομική εταιρεία.
Επίσης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τερματίζεται η κοινωνική πολιτική του ΟΣΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι από 31.12.2010 καταργούνται τα μειωμένα εισιτήρια, οι ατέλειες, οι απαλλαγές και οι κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο νέος ΟΣΕ (ΟΣΕ Α.Ε) θα είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, η εταιρεία ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τη μελέτη, δημοπράτηση, κατασκευή και διοίκηση όλων των έργων σιδηροδρομικής υποδομής και η ΓΑΙΟΣΕ θα αναλάβει την αξιοποίηση και εκμετάλλευση των ακινήτων που ανήκουν στον ΟΣΕ και το Δημόσιο. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα εκτελεί το σιδηροδρομικό έργο και θα ιδιωτικοποιηθεί, εντός τριμήνου από την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα μεταφερθεί τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ, για να έχει ενεργητικό στον ισολογισμό της.
Περικοπές δρομολογίων
Με εξαίρεση τις γραμμές του άξονα Πατρών- Αθηνών- Θεσσαλονίκης- Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που παρουσιάζουν ικανοποιητικές πληρότητες επιβατών, όλες οι υπόλοιπες γραμμές τελούν υπό επανεξέταση.
Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ που θα περάσει στο Δημόσιο και θα αξιοποιηθεί από τη ΓΑΙΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000 στρέμματα, με την αξία της να ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ και την αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ.
ΤΑ ΝΕΑ