Σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί σήμερα Παρασκευή στην Αρχαία Ολυμπία στο Συνεδριακό Κέντρο ΣΠΑΠ, για την πρόοδο των μελετών του έργου: «Δρόμος Πύργος – Αρχαία Ολυμπία – Λούβρο – Κόμβος Ήραίας – Παράκαμψη Λαγκαδίων – Τρίπολη». Πρόκειται περί ενός σημαντικού οδικού άξονα που συνδέει την Κεντρική Πελοπόννησο, συνδέει την Ανατολική και Δυτική Πελοπόννησο, την ενοποιεί και είναι καθοριστικής σημασίας για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της Πελοποννήσου. Στην σύσκεψη αυτή εκτός από τους δύο Νομάρχες, τον Νομάρχη Ηλείας Χαράλαμπο Καφύρα και τον Νομάρχη Αρκαδίας Κωνσταντόπουλο Δημήτρη, που διοργανώνουν την Ημερίδα, θα παρευρεθούν επίσης ο Γενικός Γραμματέας ΠΔΕ κ. Αποστολόπουλος Τάσος, ο Γενικός Γραμματέας Πελοποννήσου κ. Αγγελόπουλος Νίκος, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Οικονομίδης Ιωάννης, οι μελετητές του έργου, ο Δ/ντης Γραφείου Υπουργού Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Κωστόγιαννης Γεώργιος, οι Υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου που σχετίζονται με την κατασκευή του έργου (ΔΕΚΕ, ΠΕΧΩ κ.λ.π.), καθώς και Στελέχη και Υπηρεσιακοί παράγοντες των δύο Περιφερειών.
Στην εκδήλωση θα γίνει προβολή video που θα παρουσιάζει την υπάρχουσα κατάσταση του οδικού άξονα Πύργος – Αρχαία Ολυμπία – Τρίπολη.
Ο δρόμος που συνδέει τον Πύργο με την Αρχαία Ολυμπία και την Τρίπολη με τον αυτοκινητόδρομο GR-7 (Αυτοκινητόδρομος Μωρέας ή Άλφα 7) και τον διεθνή αυτοκινητόδρομο Έψιλον 65 ονομάζεται Εθνική Οδός 74.
Η Εθνική Οδός Πύργου - Τρίπολης ξεκινά από τα δυτικά και διασχίζοντας το κεντρικό τμήμα της Πελοποννήσου κατευθύνεται προς τα ανατολικά, περνώντας από λόφους στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας την οποία και παρακάμπτει, τη Λιναριά, το Λούβρο και το Βασιλάκι, την πολύ στενή γέφυρα του Ερύμανθου, όπου και το όριο του νομού Ηλείας με την Αρκαδία, και στη συνέχεια περνά από το Λιβαδάκι, τη Νέα Δάφνη, το Δωδεκάμετρο, το Τουμπίτσι, το Καλιάνι, το Σταυροδρόμι, το Λευκοχώρι, τα Λαγκάδια, το Καλονέρι, την Καρκαλού, τη Βυτίνα που παρακάμπτει, τη Βλαχέρνα, το Λεβίδι και την Κάψα, για να καταλήξει στην Τρίπολη, στη διασταύρωση με τον διεθνή αυτοκινητόδρομο Έψιλον 55 που ενώνεται στο σημείο εκείνο με τον GR-37 (προς Σπάρτη, Γύθειο και Αρεόπολη).
Το μήκος της οδού Πύργου - Τρίπολης είναι περίπου 148 χιλιόμετρα.
Η διάνοιξη της οδού Πύργου - Τρίπολης άρχισε από το ανατολικό τμήμα της, στα μέσα του 20ου αιώνα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ως μέρος του ανασχεδιασμού των αυτοκινητοδρόμων και της προσπάθειας αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας, διαπλατύνθηκε η οδός από τον Πύργο μέχρι την Αρχαία Ολυμπία. Ο δρόμος διαπλατύνθηκε επίσης από τα Λαγκάδια προς την Τρίπολη, με μοναδική παράκαμψη αυτή της Βυτίνας. Επίσης, το 1999, τμήματα του αυτοκινητοδρόμου μεταξύ των Λαγκαδιών και της Αρχαίας Ολυμπίας, διαπλατύνθηκαν σε μήκος μικρότερο του ενός χιλιομέτρου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έγιναν τα σχέδια για την παράκαμψη της Αρχαίας Ολυμπίας. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 2002 και ολοκληρώθηκε το 2004 ενώ το κόστος ήταν περίπου 45.000.000 ευρώ. Εδώ ο αυτοκινητόδρομος παρακάμπτει την Αρχαία Ολυμπία για 20 περίπου χιλιόμετρα. Η διαπλάτυνση από τον ποταμό Ερύμανθο προς τα Λαγκάδια είναι υπό μελέτη και κατασκευή. Τα σχέδια εδώ απέτυχαν πολλές φορές, καθώς οι βροχοπτώσεις προκάλεσαν κατολισθήσεις και κατέστρεψαν τμήματα του δρόμου που επρόκειτο να ολοκληρωθούν το 2006 ή το 2007. Μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστά σχέδια για κατασκευή νέας γέφυρας στον ποταμό Ερύμανθο.
Τα τμήματα που απαρτίζουν την Εθνική Οδό Πύργου - Τριπόλεως είναι:
Το τμήμα Πύργος - Αρχαία Ολυμπία - Λιναριά - Λούβρο - Κόμβος Άσπρων Σπιτιών, συνολικού μήκους 35,3 χιλιομέτρων.
Αναλυτικά:
• Πύργος - αρχή Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας: υφιστάμενη (απαιτείται όμως βελτίωση), μήκους 14,9 χιλιομέτρων
• Παράκαμψη Αρχαίας Ολυμπίας: υφιστάμενη, μήκους 9 χιλιομέτρων
• Τμήμα Λιναριά - Λούβρο: ολοκληρώνεται η κατασκευή του, μήκους 3,7 χιλιομέτρων
• Λούβρο - Κόμβος Άσπρων Σπιτιών: υπό μελέτη, μήκους 7,7 χιλιομέτρων
Το τμήμα Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Κόμβος Ηραίας - Σταυροδρόμι - Λαγκάδια - Βυτίνα - Λεβίδι - Αγ. Μηνάς - Τρίπολη, συνολικού μήκους 104,4 χιλιομέτρων.
Αναλυτικά:
• Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Κόμβος Ηραίας: υπό μελέτη, μήκους 8,1 χιλιομέτρων
• Κόμβος Ηραίας - αρχή Παράκαμψης Λαγκαδιών: υφιστάμενη, μήκους 19,6 χιλιομέτρων
• Παράκαμψη Λαγκαδιών: υπό προκαταρκτική μελέτη, μήκους 10,4 χιλιομέτρων
• Τέλος Παράκαμψης Λαγκαδιών - Τρίπολη: υφισταμένη, μήκους 66,3 χιλιομέτρων
Η κατά 24 χιλιόμετρα συντομότερη αλλά και ταχύτερη εναλλακτική νότια διαδρομή προς Τρίπολη (μέσω Μεγαλόπολης), με το τμήμα Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Νέα Γέφυρα Αλφειού - Γέφυρα Σέκουλα - Καρύταινα - Μεγαλόπολη - Τρίπολη, συνολικού μήκους 80,4 χιλιομέτρων.
Αναλυτικά:
• Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Νέα Γέφυρα Αλφειού - Γέφυρα Σέκουλα: υφιστάμενη, μήκους 11,6 χιλιομέτρων
• Γέφυρα Σέκουλα - Καρύταινα - Κόμβος Μεγαλόπολης: απαιτείται νέα μελέτη, μήκους 40,9 χιλιομέτρων
• Κόμβος Μεγαλόπολης - Κόμβος Τρίπολης: υπό κατασκευή και υφιστάμενη, μήκους 26,1 χιλιομέτρων
• Κόμβος Τρίπολης - Τρίπολη: υφιστάμενη, μήκους 1,8 χιλιομέτρων
Παρά τη μεγάλη σημασία που έχει για ολόκληρο το γεωγραφικό διαμέρισμα της Πελοποννήσου η Εθνική Οδός Πύργου - Τρίπολης, εκτιμάται ότι η πολιτεία, μέχρι σήμερα, δεν έχει δώσει τη δέουσα προσοχή για τη βελτίωση και αναβάθμισή της, με συνέπεια τμήματά της να είναι σχεδόν απαγορευτικά για χρήση από τους χιλιάδες ταξιδιώτες που επιθυμούν να επισκεφθούν τα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και τα λοιπά αξιοθέατα – ιδιαίτερα δε των δύο Νομών, της Ηλείας και της Αρκαδίας.
Ο εκσυγχρονισμός καθώς και η συνεχής βελτίωση της Εθνικής Οδού Πύργου - Τρίπολης, που αποτελεί τον κύριο οδικό άξονα που συνδέει τις ηπειρωτικές περιοχές της Πελοποννήσου με τα δυτικά παράλιά της και τους σημαντικούς τουριστικούς πόλους της περιοχής μας, όπως η Αρχαία Ολυμπία, ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα κλπ., ως μιας σύγχρονης οδού ταχείας κυκλοφορίας, με ισόπεδες ή ανισόπεδες διασταυρώσεις, βασισμένης στο δίπτυχο ασφάλεια και ταχύτητα, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των μεταφορών, του εμπορίου και του τουρισμού καθώς και στην ευημερία των γύρω περιοχών.
Παρά τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις, τις χρονοβόρες διαδικασίες που προκαλούν συχνά οι δικαστικές εμπλοκές στα οδικά έργα, οι μεταφορές στην Πελοπόννησο αλλάζουν, δημιουργώντας νέες, σύγχρονες συνθήκες.
Οι αποστάσεις συνεχώς «μικραίνουν» και οι μετακινήσεις θα γίνονται με περισσότερη ασφάλεια.