Το φιλόδοξο πρόγραμμα που ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Ευρώπη το 2001, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2009 για τη μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, μέσα από μέτρα και δράσεις που...
αφορούσαν την κυκλοφοριακή παιδεία των οδηγών (αλλαγή τρόπου εξέτασης στις σχολές οδηγών και βελτίωση της παιδείας), τη βελτίωση των υποδομών σε βασικούς οδικούς άξονες, αλλά και τη βελτίωση σημαντικών συστημάτων στο αυτοκίνητο (αερόσακοι, ΑΒS, ESP, ζώνες ασφαλείας τριών σημείων) φαίνεται πως έχει αποτελέσματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε αυτή την περίοδο, η Ελλάδα, με την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος, κατάφερε να μειώσει τους θανάτους από τους 172 ανά εκατομμύριο πληθυσμού στους 130 ανά εκατομμύριο, μια πτώση της τάξης του 23%, την ίδια στιγμή που στο σύνολο των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), η αντίστοιχη πτώση ήταν 36%.
Αποτελεσματικότερη αποδείχθηκε η εφαρμογή του προγράμματος στη Λετονία, η οποία το 2001 είχε 236 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, για να φθάσει στους 112 θανάτους (πτώση 54%).
Στον τομέα της οδικής ασφάλειας επένδυσε η Ισπανία, η οποία πέτυχε πτώση 53% (από 136 θανάτους το 2001 στους 58 το 2009), όπως και η Εσθονία με την Πορτογαλία, που μείωσαν το «φόρο αίματος» στην άσφαλτο κατά 50%.
Η Γερμανία και η Σουηδία, που θεωρούνται κατ' εξοχήν χώρες που τους ενδιαφέρει η οδική ασφάλεια, είχαν εξίσου εντυπωσιακά αποτελέσματα: η πρώτη μείωση στους θανάτους κατά 40% (από 85 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων το 2001 στους 51 το 2009) και η δεύτερη ποσοστό -39% (66 θανάτους το 2001 σε 39 το 2009).
Στα ίδια σχεδόν επίπεδα με την Ελλάδα κυμάνθηκαν και οι επιδόσεις της Κύπρου (-28%, με μείωση θανάτων από 140 το 2001 σε 130 το 2009).
Τα δύο νεότερα μέλη της Ε.Ε., η Βουλγαρία και η Ρουμανία δεν φαίνεται να έχουν «επενδύσει» ακόμη στην οδική τους ασφάλεια, αφού το ποσοστό μείωσης των θανάτων ήταν για την πρώτη 11% (από 128 θανάτους το 2001 στους 118 το 2009), ενώ για τη δεύτερη τα στοιχεία είναι αμείλικτα: αντί να πετύχει μια κάποια μείωση των θανάτων στην άσφαλτο, κατέγραψε αύξηση, σε ποσοστό, μάλιστα, 14% (από 112 θανάτους το 2001 σε 130 το 2009).
Ακόμη πιο τραγική είναι η εικόνα για τη Μάλτα, με δεδομένο, μάλιστα, ότι στην αγορά έχουν «πέσει» πλέον νέα, ασφαλέστερα αυτοκίνητα. Στη χώρα αυτή καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση θανάτων στην άσφαλτο όλων των εποχών (+31%, από τους 41 θανάτους το 2001 στους 51 το 2009).
Με βάση τον προγραμματισμό που έχει εκπονηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπεται, στο τέλος της φετινής χρονιάς, το ποσοστό της Ε.Ε. να διαμορφωθεί στο -40% από το -36% που ήταν το 2009, ενώ την προηγούμενη δεκαετία το συγκεκριμένο ποσοστό ήταν στο -25%.
Σημειώνεται ότι, για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον κοινωνικό θέμα, αφού είδε ότι, το 2009, περισσότεροι από 35.000 άνθρωποι βρήκαν το θάνατο στους δρόμους της Ε.Ε.
Σε κάθε θάνατο που σημειώνεται στους δρόμους της Ευρώπης, αντιστοιχούν, κατ' εκτίμηση, τέσσερις τραυματισμοί με μόνιμη αναπηρία, όπως εγκεφαλικές κακώσεις ή βλάβη του νωτιαίου μυελού, 10 σοβαροί και 40 ελαφρότεροι τραυματισμοί Αυτό έχει ως απόρροια-πέραν των όποιων συνεπειών σε ατομικό ή οικογενειακό επίπεδο- την οικονομική επιβάρυνση της κοινωνίας, με κόστος περίπου 130 εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος.
Για την περαιτέρω προσπάθεια μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ένα ακόμη τολμηρό πρόγραμμα, με στόχο δεκαετίας. Το πρόγραμμα, που προτείνεται στο πλαίσιο ενός συνόλου κατευθύνσεων ευρωπαϊκής πολιτικής για την οδική ασφάλεια, την περίοδο 2011-2020, αφορά ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, που ξεκινούν από τον καθορισμό αυστηρότερων πρότυπων ασφαλείας των οχημάτων και φθάνουν μέχρι τη βελτίωση της εκπαίδευσης των οδηγών και την ενίσχυση της επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
Μάλιστα, η Επιτροπή είναι αποφασισμένη να συνεργαστεί στενά με όλα τα κράτη-μέλη για την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος.
Με βάση το πλάνο που έχει καταρτιστεί, υπάρχουν επτά στρατηγικοί στόχοι οι οποίοι είναι: Βελτίωση των μέτρων ασφάλειας σε οχήματα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, κατασκευή ασφαλέστερων οδών, κατασκευή ευφυών οχημάτων, ενίσχυση των κανόνων χορήγησης αδειών και της εκπαίδευσης των οδηγών, βελτίωση της επιβολής του νόμου, στόχευση συγκεκριμένων τραυματισμών και ανανέωση του ενδιαφέροντος σε θέματα μοτοσικλετιστών.
Για το πρόγραμμα που έχει ολοκληρωθεί, αλλά και για το νέο, που θα ξεκινήσει από το επόμενο έτος, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για θέματα μεταφορών, Σλίμ Κάλλας επισημαίνει: «Κάθε μέρα, στους δρόμους της Ευρώπης πεθαίνουν 100 συνάνθρωποί μας. Από το 2001 έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο και έχουμε επιτύχει να σώσουμε σχεδόν 80.000 ζωές. Όμως, ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών, εξαιτίας ατυχημάτων στους δρόμους των χωρών μας, παραμένει απαράδεκτος. Εξετάζουμε τι είδους αυτοκίνητα οδηγούν οι πολίτες, πού τα οδηγούν και πώς τα οδηγούν και θέλουμε να μειώσουμε στο μισό τον αριθμό των θανάτων στους δρόμους μέχρι το 2020».
http://www.ant1online.gr