Η συζήτηση έχει ανοίξει και παρότι από υψηλόβαθμα στελέχη του ομίλου του ΟΤΕ διαψεύδεται πως ξεκινούν σύντομα οι διεργασίες για τη συγχώνευση του ΟΤΕ και της Cosmote φαίνεται ότι στο θέμα αυτό εξελίξεις θα υπάρξουν, αν και δεν αναμένεται ότι...
αυτές θα κινηθούν με την ταχύτητα που θα ήθελαν τουλάχιστον οι Γερμανοί μέτοχοι του ομίλου.
Η συγχώνευση των δύο εταιριών είναι δηλωμένη επιθυμία της Deutsche Telekom, η οποία θέλει να ακολουθήσει και στην Ελλάδα το μοντέλο που έχει εφαρμόσει τόσο στη Γερμανία όσο και στις άλλες χώρες όπου δραστηριοποιείται, με συγχώνευση των δραστηριοτήτων της σταθερής και της...
κινητής τηλεφωνίας.
Το μοντέλο αυτό έχει λειτουργήσει και μάλιστα με καλά αποτελέσματα όπου εφαρμόστηκε, ωστόσο στη χώρα μας φαίνεται ότι υπάρχουν προβλήματα που καθιστούν την εφαρμογή του δύσκολη.
Η απόσταση των δύο μετόχων
Κατ’ αρχάς, πρόβλημα αποτελεί η τουλάχιστον δυστοκία στη συνεννόηση που έχουν οι δύο μεγαλομέτοχοι του ΟΤΕ, όπως αυτή καταγράφεται και στην αδυναμία συμφωνίας των δύο πλευρών για τον ορισμό νέας διοίκησης, θέμα που παραμένει ανοιχτό αρκετούς μήνες τώρα. Το έργο της συγχώνευσης των δύο εταιριών είναι ένα ζήτημα στο οποίο οι δύο μέτοχοι θα πρέπει να έχουν κοινή γραμμή, αφού η διοίκηση θα κληθεί να αντιμετωπίσει θέματα τα οποία δεν είναι μόνο διαχειριστικού χαρακτήρα. Ωστόσο, στην παρούσα χρονική στιγμή η συμφωνία αυτή δεν φαίνεται να υπάρχει.
Πρόβλημα οι διαφορετικές εργασιακές σχέσεις
Οι σοβαρές διαφορές στις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων που απασχολούνται στις δύο εταιρίες είναι επίσης εμπόδιο στο εγχείρημα ενοποίησής τους. Δεν πρόκειται για διαφορές που αφορούν μόνο στη νοοτροπία της μιας εταιρίας (ΟΤΕ), η οποία λειτουργεί περισσότερο με βάση τη λογική του δημόσιου τομέα, όταν η άλλη (Cosmote) είναι οργανωμένη στα πρότυπα εταιρίας του ιδιωτικού τομέα, αλλά για διαφορές που έχουν να κάνουν επίσης με το καθεστώς εργασίας και με τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Οι αλλαγές που θα πρέπει να υπάρξουν ώστε το προσωπικό της ενοποιημένης επιχείρησης να έχει έναν κοινό κανονισμό θεωρείται βέβαιο ότι θα συναντήσουν την αντίδραση των εργαζομένων του ΟΤΕ.
Αντίδραση θα υπάρξει και για το εγχείρημα μείωσης του προσωπικού του ΟΤΕ, θέμα που έχει ήδη ανοίξει εδώ και καιρό και είναι βέβαιο ότι θα συνοδεύσει οποιαδήποτε συζήτηση ξεκινήσει για συγχώνευση των δύο εταιριών.
Αναζητούνται λύσεις για μείωση του κόστους προσωπικού
Ήδη η υφιστάμενη διοίκηση του ΟΤΕ, και πάλι κατά το πρότυπο της Deutsche Telekom, αναζητά τρόπους για τη μείωση του κόστους προσωπικού, το οποίο για τηλεπικοινωνιακή εταιρία είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, φτάνοντας σε επίπεδα του 33%, όσο δηλαδή ήταν και πέντε χρόνια νωρίτερα οπότε και κρίθηκε επιβεβλημένος ο περιορισμός του προσωπικού του ΟΤΕ. Σήμερα όμως το σθεναρό κυβερνητικό "όχι" σε κάθε σκέψη για την εφαρμογή προγράμματος εθελουσίας εξόδου οδηγεί στην αναζήτηση εναλλακτικών, αναίμακτων λύσεων.
Μια τέτοια λύση, που εξετάζεται σοβαρά εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, είναι η δημιουργία εταιρίας transfer στην οποία θα μεταφερθεί μέρος του προσωπικού του ΟΤΕ που θα συνεχίσει να εργάζεται για τον Οργανισμό, αλλά το κόστος του θα βαρύνει τη θυγατρική και δεν θα αποτελεί έξοδο για τη μητρική.
Η πιθανότητα δημιουργίας τέτοιας εταιρίας αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα μεν, χωρίς να αποκλείεται δε από την πλευρά των εργαζομένων, οι οποίοι θέτουν ως κόκκινη γραμμή τη μη απώλεια δικαιωμάτων για τους εργαζομένους που θα μεταφερθούν στη θυγατρική.
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει από την πλευρά της διοίκησης, υπολογίζεται ότι το έτος 2013 το πλεονάζον σε σχέση με το υφιστάμενο προσωπικό θα φτάνει τα 1.600 άτομα, ενώ στον αριθμό αυτόν δεν περιλαμβάνονται και οι περίπου 800 εργαζόμενοι που μέσα στην επόμενη τριετία πρόκειται να αποχωρήσουν λόγω συνταξιοδότησης.
Ο φόβος του ρυθμιστή
Ο φόβος του… ρυθμιστή, δηλαδή της ΕΕΤΤ, ήταν επίσης ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους η διοίκηση του ΟΤΕ δεν απορρόφησε την Cosmote, όταν πριν από δύο και πλέον χρόνια απέκτησε τις μειοψηφίες της εταιρίας. Πλέον όμως, μετά τις σημαντικές απώλειες μεριδίων που έχει υποστεί και συνεχίζει να υφίσταται ο ΟΤΕ προς όφελος των εναλλακτικών παρόχων, κάτι τέτοιο δεν είναι πλέον πιθανό.
Ενοποίηση των καταστημάτων
Σε κάθε περίπτωση, η συγχώνευση των δύο εταιριών, που ο αρχικός στόχος ήταν να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2012, θα περιλαμβάνει την ενοποίηση των δικτύων λιανικής σε ένα νέο, κοινό, ισχυρό δίκτυο, αφού ο κατακερματισμός που υπάρχει σήμερα με την παράλληλη λειτουργία των καταστημάτων Γερμανός, Cosmote και OTEshops δεν κρίνεται αποδοτικός.
Η ενοποίηση των καταστημάτων υπό κοινό brand εκτιμάται ότι μπορεί να έχει μεγαλύτερα οφέλη για τον Οργανισμό, ωστόσο είναι ένα εγχείρημα που έχει τις δυσκολίες του, οι οποίες και πάλι αφορούν κυρίως στα ζητήματα εργασιακών σχέσεων και στο μοντέλο που θα επιλεγεί να ισχύσει για το σύνολο των εργαζομένων στα καταστήματα.
amoirakagem.blogspot.com